Amim van...

„Tedd, amit tudsz, azzal, amid van, ott, ahol vagy!” (Theodore Roosevelt)

Karácsonyi ünnepkör – Betlehemes 1.

2009. december 13. 17:35 - *Rózsa*

 Elsőéves koromban (2005.) írtam egy szokáselemzést a somlyóújlaki betlemezésről. Ezt közlöm az elkövetkezendő három héten, részleteiben, előbb a betlehemes szövegét, majd az elemzést, végül, függelékként, az interjúkat. Áldott Ünnepeket mindenkinek!!

 

Betlehemes játék Somlyóújlakon

 – szövegkorpusz –

 

 

Bekéreztető
 
Nyilik az ég, szózat hangzik
Szent földön mint hajnalodik
Szent angyalok énekelnek
Lelki pásztorok kürtölnek
Örömizmus, égizmus
Gyertek lássuk a kis Jézust
Bethlehem kis városába
Mutatkozik az égnek csillaga
Tétjószivvel emelkedik
S mindenki látja, hogy törekszik
Te is hát kis bárányka
Égből jött kis babácska
Mit vigyünk szent ajándékul
Égnek égő lángjából
Hogy lássuk az üdvözitőt
Égből jött kis csecsemőt.
Egy szép kis betlehemet készitettünk e ház bemutatására
Kérjük a házigazdát
Szabad e bejönni?
 
Angyalok [ének]
 
Szűztől kis Jézus ki ma született
Jászolba szénára lefektetett
Szüztől szent anyja tette pólyába
Takarva mondja aludj Jézuska
 
A szüzesség liliomja kivirágzott
S megtermé a mennyei szép virágot
A kegyes Jézuska ki nékünk meghozta
Született Krisztus nékünk
Született Krisztus nékünk.
 
[A bekéreztető, akiből közben Heródes lett]
 
Én vagyok az a híres nevezetes Heródes király
Ki kardom élével, szurónyom hegyével
Két pásztort és egy betyárt
Mentettem meg a haláltól.
Kérdem pajtás, gyere be!
 
Betyár
 
Kiskalapom rozmaringos, virágos
Félre csapom hej de igen betyáros
Most vettem a szuretvásár elején
Reng a virág a kalapom tetején
Betyár vagyok annak tartom magamat,
Csaplárosné viseli a gondomat.
Ha viseli jól teszi, mert hasznomat sok részben elteszi
Mint bementem egy úrnak szobájába
Kistálcámat lecsaptam asztalára
Mondtam néki szánjon bele valamit
Mert ha nem feláldom az életét
Az úr ijedtében mit tevén
Kistárcám arannyal ezüsttel megtöltén
Ezzel elbocsátott utamra, el is mentem dolgomra.
Mint mentem, a várostól nem messze
Utánam eredt a zsandárok ezrede
Zsandárok ezredesét kistálcámmal úgy megvágtam, meghalt
Kistárcámért nem volt időm lenyúlni,
Hogy kispely lovamra feltudjak pattani
Kispely lovamnak jégen kitört a lába
Én itt maradtam egy ingbe gatyába
Uraim uraim szánjanak meg egy pár darab ezressel.
 
[Ének]
 
Vigan zengjetek citerák Jézus született
Harsogjatok gyors trombiták Isten-emberek
Ki a szüzet hordozza és méhébe fogadja
Eztet Dávid arkangyala áldottnak mondja.
 
De az egek teremtője jászolba fekszik
Mindeneknek legfőbb ura barmok közt nyugszik.
Nosza pásztorok legények, vígan legyetek.
Megszületett az ÚrJézus örvendezzetek!
Ingetek gatyátok lobogjon, csákótok, vígan táncoljatok.
 
Pásztorok
 
Fiatal juhász: Árok van itt, ugranom kell
Szép lány van itt, csókolnom kell
gyere be te vén juhász kulimász,
mert ez a bunkósbot a hátadon
végig csúsz mász!
Öreg juhász: Ki a ki!
Fiatal: be be öreg nem ki!
Öreg: Hó esett, karácsony, kiderült napjára én is megérkeztem /bárány/bőr bundámba. Bundámban a likak igen nagyok, mert az éjjel a farkasok húzgálták a fagyon, de én rólam le nem húzhatták! mert én igen jó juhász vagyok. Ihaj.tyuhaj, jó a bunda nem kell nékem sör-pálinka, kell nékem bor, pecsenye!!!. Sütik a malacot jól hallom, érzem a szagát, bárcsak nékem adnák a vendég /kástorkát[?]/. Krajcár-e vagy padfar nagyokat pendüle és a szolgáló leány a moslékba düle, uccu te szolgáló, hajtsd ki azt a macskát nehogy megegye a vendég /kástorkát/!
 
[Ének]
 
Feküdjetek pásztorok pásztorok Isten emberei
Mert ti néktek született kit megjönvendöltetek egy szűznek
Méhébe szüzen szült, vérébe megváltó Jézuska
Halleluja.
 
[Pásztorok]
 
Fiatal: Ismeri kend öregapám a betüt?
Öreg: Mit fiam a bundámban a tetüt?
Fiatal: Nem, nem öregapám a betüt!
Öreg: Hát hogyne ismerném a bundámban a tetüt!
Fiatal: Tud kend öregapám silabizálni?
Öreg: Mit fiam a sírban pipálni?
Fiatal: Nem, nem öregapám silabizálni!
Öreg: Hát hogyne tudnék a sírban pipálni!
Fiatal: Ismeri kend öregapám az óra numerusát?
Öreg: Mit fiam a széplányok /paksussát/?
Fiatal: Nem, nem öregapám az óra numerusát!
Öreg: Hát hogyne ismerném a széplányok /paksussát/!
 
(a bekéreztető ráüt a botra és mondja hogy glória)!
 
Fj: Hallod öreg gomolya!
Öj: de jó volna kettő-három /kóstálóba/.
 
glória!
 
Fj: Hallod öreg mit mond ez a rücsköslábú zsidó tarkakakas a góréba!
Öj: Hasamban már a fél lába!
 
glória!
 
Fj: Hallod öreg!
együtt a két pásztor:
Három fertály tizenkettőre, menjünk fel a dombtetőre és imádkozzunk az Úrjézus nevében!
 
[Ének]
 
Ugordj fel juhász a talpadra!
Ne legyen gondod a nyájadra.
Nyájadra magadra, hogy áldást vehessünk
Induljunk hát!
Nosza öreg fogd az ajtót
Kezedbe a kilincstartót
Már mi innen elmegyünk
Többé vissza sem jövünk.
Boldog ünnepet!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szemanrozsa.blog.hu/api/trackback/id/tr311639885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása